Dålig prognos mellan 20:00-02:00

Kan ni ställa en prognos även för kvällar, det vore bra för vår planering av grillkvällar, kvällspromenader och så vidare. Nu (torsdag) är det ett tidsglapp i era prognoser för lördag kväll, mellan 20:00-02:00 får jag försöka att gissa vilken typ av väder det kan tänkas att bli.  Mvh Lars Sörensen

Kommentarer

  • Hej Lars, tack för ditt inlägg.
    Våra 10-dygnsprognoser är byggda så, att de närmsta dygnen ger prognos varje timme, sedan blir tidsstegen 3-timmar, följt av 6-timmar och i slutet av prognosen är det 12-timmars tidssteg.
    Det ser ut som om det blir lite kyligt på den ort du befinner dig, men du slipper förmodligen regnet!
  • Hur kommer det sig att ni inte kan ställa en säker prognos ens en dag innan? I går tisdag 3:e augusti skulle det vara sol med växlande molnighet i Stockholm enligt er (säker) men det var övervägande molnigt hela dagen. Man planerar semesterdagar efter väder prognosen men hur ska man kunna lita på det. Om ni inte är bombsäkra skriv då inte att den är säker.
    Mvh
    Peter
    peter pettersson
  • Hej Peter,

    Syftet med att ha en osäkerhetsbeskrivning som ”osäker, ganska säker och säker” är att ge en fingervisning om hur mycket man kan lita på det förstahandsalternativ som visas i översiktsprognosen, eller om man bör fälla ut tidssteget för att få mer information och hårda siffervärden.

    Grovt kan man säga att när prognossäkerheten ligger mellan 0-33 % är prognosen osäker, om den ligger mellan 33-63 är den ganska säker och när det ligger över det är prognosen säker. För de personer som har ett djupare intresse finns det möjlighet att gå in och specifikt titta på vilka procentsatser de olika väderalternativen ger.

    Ofta är prognosmeteorologens utmaningar större sommartid, då prognoserna för enskilda platser kan vara mycket svårbedömda. En anledning till det är att det sommartid ofta kan förekomma kraftiga, mycket lokala skurar som är svåra att precisera den exakta placeringen av.
    När man kollar i tex appen och på en ortsprognos så får man ju enbart vädret just för den punkten. Den säger inget om hur det ser ut runt omkring. Lite som att titta på fotboll genom ett sugrör. Därför bör man alltid komplettera med meteorologens kommentarer och aktuella radarbilder.

    Mitt bästa tips, som jag själv använder:
    ·        Kolla prognosen i vår app/hemsida och stirra dig inte blind på exakta värden på exakta klockslag.
    ·        Läs meteorologernas textprognoser som finns både i app och på hemsidan. Denna uppdateras 5-6 gånger per dag.
    ·        När det gäller nederbörd och huruvida man gå ut i regn eller snö så tycker jag att vår radar är fenomenal och det är väldigt sällan jag blir överraskad av plötsliga regnskurar/snöskurar sedan jag började kolla på den. Den finns under ”kartor” i appen eller via hemsidan: https://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/radar-blixt#colorblind=false,layerselected=5min
    Man ska dock komma ihåg att det är en prognos, vi lovar aldrig något , för det går helt enkelt inte oavsett hur duktiga experter eller hur bra datorer man har så kommer man aldrig kunna förespå vädret till 100%.

    Vänliga hälsningar,
    Sofie