Dagens storm 11/1

Hej!
Är intresserad av väder och undrar om det görs något arbete för att förbättra prognoserna under stormar. Bedrivs det internationellt utvecklingsarbete för att bättre avgöra hur stormarna blir?

Förra stormen Urd varnades mycket men blev inte lika kraftig, en kort stund uppe på 30 m/sek och det var en byvind mitt på dagen innan det värsta skulle komma.

Däremot dagens storm som mest varnades för blötslö och hårda vindar har i nuläget bohuskusten 28-26 m/sek. Imorse på p1, kl 7.55 sa prognosen max 22 m/sek. Dn blev nedgarderad till klass1-varning dessutom. Dagens storm har pågått längre här utanför Göteborg i Torslanda som jag bor. Detta är ganska stor skillnad och det känns ibland som det blir inflation i varningar och risk med begreppet "vargen kommer".

Kommentarer

  • Hej Erik!

    På frågan om vi gör något för att förbättra våra prognoser så är svaret enkelt då vi ständigt jobbar med detta både nationellt och internationellt (vindar ingår som en av många parametrar).

    När du frågar om våra varningar så gäller de vindhastigheter vi anger i byvindsvarningarna för inlandet, alltså inte allra närmast kusten, där det kan blåsa betydligt mer än vad som står i våra varningstexter. Till havs varnar vi för medelvind och därför är våra mätstationer närmast kusten mer representativa för dessa varningar. Vad gäller stormen Urd så hade vi en klass 2 varning för stormbyar (byvind över 25 m/s), gränsen för klass 3 byvind går vid 30 m/s. Urd blev dock inte fullt lika kraftig som befarat och de kraftiga vinbyarna drog framför allt inte in speciellt långt över land.

    I dag har vi väldigt blåsigt på många håll och klass 1 varning för mycket hårda vindbyar, 21-24 m/s, är utfärdad för bland annat Bohuslän. Som jag nämnt tidigare så kan det dock i kustbandet blåsa mer. Vi kommer såklart göra en utvärdering av det här varningstillfället och se om vi borde haft en högre varningsklass vad gäller vinden.

    Jag kan också tillägga att konsekvenserna kan bli rätt olika beroende på vindriktningen och vart man bor. Är inte helt säker på hur det ser ut just för Torslanda men möjligen att en sydlig-sydvästlig vind som vi har i dag ger större konsekvenser än en nord- nordvästlig som det var vid Urd.

    Hoppas att det här var svar på dina frågor.