Cloudbursting som förebyggande av torka

Hej!
Med anledning av nyhetsinslagen om torkan i Afrika undrar jag om cloudbusting är så oerhört dyrt att man inte sätter in det i ett skede innan torkan är ett faktum.
Finns det några andra skäl (än ev kostnadsskäl) till att cloudbursting inte används?

Kommentarer

  • Hej Ulla,
    Cloudbursting, liksom andra geo-engineering metoder, är fortfarande under utveckling - och delvist kontroversiella p.g.a. möjliga biverkningar på vädersystemet, och blir inte rutinmässigt använt. Jag känner inte till något fall där den används i Sverige, och därmed saknar vi på SMHI kunskap om hur det fungerar i detalj och hur mycket det kostar.
    Med vänlig hälsning, Christophe