Brist på regn

Hej
Undrar om det finns statistik om nederbörd i Ortala, Ortalalund eller Trästa, med flera orter på fastlandet mitt emot Väddö. Vi har upplevt den torraste våren och sommaren och hittills i höst sedan vi flyttade hit 2016 och sedan vi förvärvade vårt hus 2009. Vore intressant att få siffror på detta.
Alltså, tacksam för regnstatistik maj-oktober.
Vänligen

Kommentarer

  • Hej Lars!

    På vår sida Öppna data kan du hämta den information du söker.
    Här är en direktlänk till sidan: http://opendata-download-metobs.smhi.se/explore/

    • Välj först parameter Nederbördsmängd.

    • Välj ”Endast nu aktiva”, zooma in på kartan och klicka på den gröna prick som ligger i det område du är intresserad av.

    • Sedan väljer du ”Historiska granskade”, ”Senaste 4 mån” och öppnar filen i Excel.

    Får du massa rutor (#####) istället för datum när du öppnar filen i Excel måste du bredda kolumnen för att synliggöra datumen.

    Tänk på att tiden i filen är UTC (för svensk normaltid +1 timme, svensk sommartid +2 timmar)

    Hälsningar
    Susanne Kundtjänst