Blötsnö

Är det sant att snön som faller på våren kommer för att smälta bort snön som fallit under hela vinter. Jag bor i Kiruna och detta har man hört ända sedan man var barn. Varje vår är det samma diskussioner när det börjar snöa, att denna snö ska ta bort den ”gamla snön”

Kommentarer

  • Hej Anne.

    Ja, det är ett gammalt uttryck att "nysnön äter upp gammsnön". Det är i alla fall känt i Finland, norra Sverige och norra Norge. Och jag hörde också talas om det när jag i unga år bodde längre norrut.
    Troligen ligger det någon sanning/möjlighet i det, i alla fall under de rätta förhållandena. Men det motsatta kan nog vara minst lika vanligt, beroende på hur mycket snö det kommer och hur vädret utvecklas i övrigt. Det är ju svårt att veta hur länge den gamla snön hade legat kvar om det inte fallit någon nysnö, men väderförhållande i övrigt skulle vara de samma.
    Kanske har någon snö- och isforskare på Luleå tekniska universitet ett bättre svar?

    Thomas Klimatolog