Blixtnedslag

Hej, jag bor i västra delarna av Högsby kommun, Kalmar län. Och igårkväll inträffade ett märkligt väderfenomen som jag inte upplevt tidigare. Mitt under det värsta snöfallet utan nån som helst förvarning slog blixten ner ca 2 km härifrån. Kollade Blixtvakt och den registrerade tre smällar samtidigt  med ca 20 m mellanrum. Har ni nån förklaring till detta? För det hör väl inte till vanligheterna?
mvh/Patrik
Patrik Soelberg

Kommentarer

  • Hej Patrik

    Från SMHI:s hemsida finns dagliga kartor med blixturladdningar sedan 2012:
    https://www.smhi.se/data/meteorologi/aska/blixt-dygn/

    Därifrån har jag hämtat kartan nedan. Där kan man se två färgade fält som säger var blixturladdningar förekommit den 1-dec 2021. Jag gissar att fälten matchar med där du bor?

    Åska är inte vanligt i dec i Sverige men det förekommer då och då. För att åska ska bildas krävs att moln tvingas upp till mycket höga höjder. Det kan hända vid kallfrontspassager eller vid riktiga oväder. Förutsättningarna för att det ska ske är större under sommarhalvåret.

    Här finns en artikel om åska som jag tror intresserar dig:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aska/aska-1.658

    Hälsningar

    Lennart Wern

    Lennart