Blixtar

Hej! Jag skulle vilja veta hur stor andel av blixtar som slår ner (eller upp) i förhållande till blixtar mellan moln. Jag har för mig att en stor andel av blixtarna som vi ser i vanliga åskväder aldrig har kontakt med jordytan. Stämmer det?
/Anna

Kommentarer

  • Hej Anna!
    Det här är en knepigare fråga än man kanske kan tro.
    Enligt wikipediaartikeln
    https://en.wikipedia.org/wiki/Distribution_of_lightning
    är det i Norge ungefär lika många urladdningar inom/mellan moln som från moln till mark.
    Detta verkar vid en snabb koll även stämma ganska bra med den klassificering mellan moln/mark som görs av vårt nuvarande blixtlokaliseringssystem.
    Dock verkar tidigare versioner av blixtlokaliseringssystemet ha klassificerat en betydligt högre andel som urladdningar till mark.
    Detta indikeras till exempel i artikeln "The European lightning location system EUCLID – Part 2":
    https://www.nat-hazards-earth-syst-sci.net/16/607/2016/
    Så i dagsläget verkar den bästa uppskattningen vara att det är ungefär lika många urladdningar inom/mellan moln som från moln till mark.
    Men detta får nog ändå anses en smula osäkert.
    Magnus Klimatolog