Vad är koppling mellan temperaturen i juni, juli och augusti?

Jag hörde för länge sedan att om vädret håller sig bra in i början av juli så blir det stabilt på samma sätt resten av sommaren. På samma sätt det omvända. Om vädret är regnigt, så blir det så resten av sommaren också. Antagligen någon gammal bondepraktika. Stämmer förutsägelserna? I så fall vet vi ju vad vi har att se fram emot...

Kommentarer

  • Hej!

    Det finns en statistisk koppling mellan temperaturen i juli och temperaturen i augusti. Man kan tänka såhär: om juli som helhet har varit ovanligt varm så är det ökad sannolikhet för att detta gällde även slutet av månaden. Och om slutet av juli var ovanligt varm så är det ökad sannolikhet för att även början av augusti är varm. På liknande sätt har vi en koppling mellan januari och februari. För övriga månader är kopplingen betydligt svagare eller icke påvisbar.

    Här finns några läsvärda artiklar i ämnet:

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/m...

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/h...

    http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/s...

  • Ja det verkar fullt logiskt med att en uppvärmning/avkylning under högsommar/midvinter speglar av sig på nästa månad augusti/februari.
    Min fundering var att om det stabiliserar sig ett högtryck efter midsommar, även om vädret var dåligt i början av juni, att det kunde påverka vädret i juli månad också?
    Hur som helst är regnet som kommer nu välsignat. Till och med kirskålen slokar här i Halmstad...