Beräkning av avdunstning

Ni redovisar på er hemsida två kartor för avdunstningen i Sverige för normalperioden 1961 - 1990. Jag har två frågor om detta:

1) Hur har ni beräknat den potentiella avdunstningen? Penmans?

2) Hur har ni beräknat den verkliga avdunstningen? E = P - Q? "Reduktionsmetod"? Är beräkningarna gjorde för avrinningsområden eller för andra ytor?