Begreppet "Åtkomstid" vid beräkningar av högflöden

Hej!
Har nu noterat att flera konsulter använder ordet "Åtkomsttid" när de ska beskriva hur ofta höga flöden riskerar att uppkomma. Heter det inte "Återkomstid"?
Googla så ser ni vad jag menar...Begreppet "Åtkomsttid" härrör vad jag förstår från IT-världen, men verkar nu ha trängt i riskbedömningar osv.
Tacksam för svar
Vänliga hälsningar
Ingvar Olofsson

Kommentarer

  • Hej Ingvar!
    Du har rätt, det korrekta ordet för statistik vid händelser, tex vid flöden är återkomsttid.
    Åtkomsttid är tex hur läng tid det tar att hämta ett värde.
    MVH
    Maud
    Allmänhetens Hydrolog