Bätter bakgrundskarta

Kartan som visar blixtar kunde vara betydligt mer detaljerat så att t.ex. orter som anges med namn kunde synas med en prick. Det gäller särskilt när man tittar via mobilen.

Kommentarer

  • Hej,
    Vilken av våra tjänster använder du?
    Det är möjligt att söka orter på https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/radar-blixt/q/Stockholm/2673730#colorblind=true,layerselected=5min
    Du får då en "pil" som visar var orten ligger. I vår app kan du göra på samma sätt. Bifogar bilder som kan vara till hjälp.
    Prickar vid ortsnamnen är en bra idé som jag tar med mig!
    App:

    Hemsida:

    Med vänlig hälsning,
    Josef

  • Hej
    Kartan i datorn som du hänvisar till är bättre än den jag får upp i mobilen. Där använder jag SMHIs app och karta och den är otydligare.
    Det som är särskilt intressant är att kunna följa utvecklingen av blixtar och om man då kan lokalisera var åskan går blir det lättare att bedöma om jag bekommer att beröras.
  • Hej igen,
    Tack!
    Ja tyvärr kan vi inte leverera samma upplösning på kartan i appen eftersom det finns begränsningar i datamängder där. Hoppas det fungerar bra att använda webbtjänsten.

    Med vänlig hälsning,
  • ok, jag kanske förstår det. Problemet med just åska och blixtar är att då bör man koppla ut datorutrustning och då återstår mobilen för att läsa kartan.
    Det finns ju andra kartor som inte har denna problematik med upplösning, Hitta.se t.ex.
    MVH
    Göran
  • Hej,
    Du har så rätt. Vår hemsida är mobilanpassad så du kan välja att använda "radar med blixt" på smhi.se även i mobilen.

    Ha en fortsatt bra dag!