Avrinning skillnader

Hej,
Jag undrar vad som är karaktäristiska skillnader mellan avrininngen i rurala och urbana områden. Hur påverkar urbanisering avrinning till ex.?

Kommentarer

  • Hej Emmanuel!
    Tack för din fråga!
    I städer finns mycket hårdgjorda ytor som gör att regnet inte kan infiltrera ner i marken. Mycket av regnvattnet samlas i dagvattensystemen och avrinningen varierar mycket mellan tillfällen utan regn och tillfällen med regn. I naturmark samlas mycket av regnet upp av marken och avrinningen blir därför mer jämn.
    Vid kraftiga skyfall blir översvämningarna vanligtvis värre i städer än i naturmark.

    Vänliga hälsningar
    Anna
    Allmänhetens Hydrolog