Avdunstnings kylande effekt.

Om man lindar en blöt handduk runt en flaska med exempelvis vatten, så blir innehållet kallare. Samma fenomen måste ju uppstå i en simbassäng eller en sjö när den värms upp av solen och vatten börjar avdunsta. Så frågan är hur varmt kan vattnet  bli?

Kommentarer

  • Hej Sten-Ove, tack för en intressant fråga!

    Ytvattentemperaturen följer i stort lufttemperaturen. Solens strålar, vind som blandar om i sjön och luftens fuktighet är annat som spelar in och som kyler ned vattnet.

    Avdunstningseffekten har studerats och inkluderas i vissa modeller när man ska räkna på ytvattentemperaturen. Däremot har den har inte särskilt stor påverkan på avkylningen av ytvattnet i förhållande till uppvärmningen av luften och solens strålning. Dessutom får sjön exakt lika stor mängd energi/värme, när vatten dunstar på sjön. Detta sker dock inte lika ofta som det avdunstar från sjöar.

    Eftersom lufttemperaturen varierar över dygnet och året hinner sjötemperaturen sällan upp över 25 grader i vårt svenska klimat. Däremot skulle vattnet kunna bli hur varmt som helst i teoretiska förhållanden. Det vill säga om vi hade lufttemperaturer som gick upp till hundra grader och det fanns tillräckligt med vatten i sjön så att den inte dunstade bort, så skulle alltså vattnet kunna bli hundra grader.

    Utdrag från: “An Improved Model for Estimating Evaporation over Lakes and Ponds” av Ravi Praveen Eluripati

    3.9.6 EVAPORATION (HE): Evaporation energy is the heat lost from a body of water to the atmosphere. Each kilogram of water (at 20C) that leaves as water vapor carries away its latent heat of vaporization of 5.85 x 105 cal (2.45 x 106 J). Again, the water body regains an exact same amount of heat when the water vapor in the atmosphere condenses as water and enters the water body. The later phenomenon happens rarely, usually at night, if the water temperature falls below the dew point temperature. 32 There are many methods of estimating evaporation. Most of them are empirical. There have been some attempts to derive evaporation formulae from the basic principles of fluid mechanics. Among these studies, the work of Sverdrup (1937) is notable. The Lake Hefner study [Appendix B] was setup explicitly to develop an empirical formulation for evaporation in terms of meteorological variables, and the water budget approach was used as a direct measure of evaporation. A general evaporation formula gives the rate of evaporation as a function of the wind speed and the difference between the saturated water vapor pressure at water surface temperature and the water vapor of the overlying air, thus: He = f(W) (es – ea) (W/m2 ) (A.1.6) and f(W) = a0 + a1W + a2W2 (W m-2 mm Hg-1) (A.1.7) where W is the wind speed (m/s), ea is the air-water pressure (mm Hg) and es is the saturation vapor pressure of the air adjacent to the water surface (at temp Ts).