Åskmoln kring flygplats

Hej,

Finns det något samband med start- och inflygningsstråk kring en flygplats och var åskmoln skapas?

T.ex runt Arlanda. Skapas det, statistikt sett över lång tid kanske flera år, mer åskmoln i inflygningsstråket/startstråk från en flygplats, än på andra ställen?

Anlendingen till min fråga är att flygplan tenderar att skapa kondensmoln och om dessa sedan växer till sig och blir åskmoln.

mvh
Benny

Kommentarer

  • Hej,

    Detta är inte någon statistik som vi har tyvärr. Men jag tror inte att det finns något sådant samband, dessa moln bildas av olika processer.

    Kondensationsstrimmor uppkommer av utsläpp vattenånga och partiklar från flygplan. Medan bymoln bildas då varm luft stiger.

    Du kan läsa mer om dessa här:
    Cumulonimbus - bymoln | SMHI
    Kondensationsstrimmor | SMHI

    Hälsningar
    Sandra Klimatolog