Åska

Hej! Min svärmor säger att åska inte kan passera vattendrag. Är det sant?
Mvh/Ylva

Kommentarer

  • Hej Ylva
    Det ligger något i det din svärmor säger men det är inte helt sant.
    Ett "vattendrag" för mig är inte mer 20-30 meter brett och ett sådant vattendrag spelar absolut ingen roll för ett åskmolns framfart. Däremot vid större sjöar som Vänern är det inte lika vanligt med åska som vid närliggande områden. Orsaken är att vattentemperaturen oftast har en lägre temperatur än marken då åska bildas. Men åska förekommer på Vänern också.

    Här kan du läsa mer om åska:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/aska-1.658

    Hälsningar
    Lennart Wern