Arktis uppvärmning

Ser att ni har ny modell för beräkning av globala uppvärmningen.
https://www.smhi.se/forskning/forskningsnyheter/nya-globala-klimatberakningar-visar-pa-snabbare-uppvarmning-1.153511

Jag reagerade över er skrivning på denna sida.
DMI visar att det finns en ökning med start kring år 2000 på hela 8 grader C vintertid men att sommartemperaturen är konstant.
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n_anomaly.php

Är detta oväntat för er på SMHI.
Jag kan referera till den forskning som Hans Ahlmann gjorde, specifikt den graf som visas på sid 23 i denna skrift.
https://archive.org/details/glaciervariation00ahlm/page/22
Som framgår är det stora variationer i uppmätt temperatur med en ökning av 8 grader från 1910 till 1930?
Även då var uppvärmningen koncentrerad till vintern och sommartemperaturerna konstanta.
Det tycks finnas en mekanism som påverkar temperaturen periodiskt.
Tar ni hänsyn till detta i era modeller?

Kommentarer

  • Hej Lars,
    Vilken information på SMHI sidan fick dig att reagera? Grafen visar den globala medeltemperaturen, medan DMI sidan du hänvisar till visar medeltemperaturen endast för Arktisk (norr om 80 grad): därför kan inte båda grafer jämföras direkt med varandra.
    Att temperaturen i Arktis ökar ungefär dubbelt så mycket som globala medeltemperaturen (s.k. polar amplifikation), och att höjningen är starkast under vintern är bekräftat av observationer och flera klimatmodeller, och återfinns i IPCC 5:e "assessment report".
    Grafen i Ahlmanns visar temperatur för endast Spitsbergen, och inget medelvärde för Arktis eller hela jordklotet; därför kan man inte heller jämföra den till dem andra två. Som också står i IPCC AR5 påverkar den interna variabiliteten i Atlanten (s.k. AMO: Atlantic Multi-Decadal Oscillation) temperaturen i närliggande område, i första hand Svalbard (men även Skandinavien). Detta står inte i motsats med att det dessutom läggs till uppvärmningstrenden från mänskliga aktiviteter (som inte syns så tydligt på en kort dataserie som slutar på 50-talet).
    Sammanfattningsvis är alla grafer som du nämner i enighet med den nuvarande kunskapen om klimat (cf. IPCC rapporter), och motsvarande mekanismer är inbyggda i klimatmodeller.