Är den totala summan nederbörd samt luft temperatur den samma år från år?

Lyssnade på Ring P1 för ett tag sedan där en väderobservatör ringde in och berättade att hans statistik visare att summan av totala mängden nederbörd sett över 1 års tid är i runda slängar den samma när han jämförde totala summan från tidigare år. Är det något ni kan bekräfta över hela landet sett. Exempelvis att påståendet stämmer i kustnära områden men inte i fjällområden. Kan man även säga något liknande kring summan av luft temperaturen.

För en annan kunde det vara intressant kuriosa att veta om man haft en snörik och kall vinter i kombination med blöt och kall vår kunna ha starka förhoppningar om en torr och varm sommar! :-)