App: datamängder, widget-knas, varningsförbättring

[Testat på Android]

Jag gillar appen, den är hyfsat snabb och överskådlig!

Widgeten har jag dock lite problem med; den uppdaterar sig ibland, ibland inte. Ofta visas prognos för många timmar bakåt. Telefonen varnar ibland för att appen drar stora datamängder i viloläge över mobilnätverk, kan vara några megabyte på ett par timmar kanske.

Idealt vore att appen kollar efter nya data varje kvart eller så, och fräschar upp widgeten. Det borde inte behövas många bytes data för det. Jag förstår att det går åt mer data när man börjar bläddra, kikar på kartor osv, men då mobilen ligger i fickan måste det ju räcka med några rader text för att appen ska hålla sig à jour.

Och så en önske-feature: Om området man befinner sig i får en ökning av varningsklass så borde telefonen larma med ljud/vibration (dvs standard "notifications" i Android och iOS) och tända en varningstriangel i widgeten.

Kommentarer

  • Hej Robban,
    Tack för din återkoppling på appen! Vilken hårdvara/mjukvara kör du av Android?

    Märkligt det där med datamängd i viloläge, något vi ska kika på till kommande releaser av appen. Öppnar du telefonen ofta?

    Appen hämtar nämligen data varje gång man låser upp skärmen och varje gång telefonen får internet-access igen (kommer ur offline-läge eller erhåller ny IP-adress), och den hämtar endast prognoser och varningar i form av textsträngar med data, så inga bilder eller liknande hämtas.

    Vi är också inne på området Push notifications, vi håller på att undersöka det, hur det bäst skulle fungera för våra användare, det är dock en del jobb med att få det att fungera, vi måste bland annat bygga om infrastrukturen.

  • Det är Android 6/Marsmallow på en Huawei P9. Jag har bl.a. labbat med att tillåta "mobildata" och inte tillåta. I det förra fallet får jag ibland, inte alltid, varning om dataförbrukning, i det senare uppdateras (förstås) inte widget förrän jag är på WiFi. Det kanske är just min telefon och det är inga större problem, egentligen.

    Ang. varningsljud: Måste det vara Push-teknik då? I och med att appen ändå regelbundet hämtar data bör man väl kunna snylta på de hämtningarna och skapa varningsnotiser utifrån dem. Vädervarningar utfärdas ju upp till ett dygn i förväg, så det är väl inte så tidskritiskt att Push faktiskt behövs?

  • Hej Robban,
    Det var verkligen en intressant idé, jag ska ta den vidare till utvecklingsteamet!
    Önskar dig en fortsatt trevlig dag.

  • Hej.
    Jag använder eran app i stort sett varje dag, har en Huawei honor 8 telefon.
    När jag vänder telefonen för att se trender, så är det fel färg på temperaturen.
    Längst ner så säger ni att temperaturen ska vara röd, men den är blå som trend.
    Inget större problem med det men rätt ska vara rätt.
    Annars gillar jag era funktioner, använder denna app även i arbetet som drifttekniker.

  • Hej Per, kul att du gillar appen.
    Vi känner till det problemet, verktyget kan endast sätta en färg i legenden, vi beklagar detta. I sommar kommer temperaturen hålla sig mestadels över noll grader, då kommer legenden och kurvan att stämma överens i färg.
    Önskar dig en fortsatt bra fredag!