Ängelholmradarn 400 meter från tomt - risk för strålning?

Hej SMHI
Jag håller på att köpa en tomt präcis norr om Ängelholmradarn, på Hallandsåsen.
Hur är strålningen från radarn där ? Jag frågar, då jag vet att det rör sig om riktat, kraftig ikke-ioniserande strålning, mycket högre än den som kommer från mobiltelefonmaster/sändare. Avståndet är 400 meter riktning norr-ost.
Om Ni vet villka relevanta myndigheter som jag kan fråga, om inte Ni vet svaret för just detta, vorde jag mycket tacksam.

Kommentarer

  • Hej Simon och tack för ditt inlägg,
    Vår radaranläggning uppfyller kraven i befintliga regelverk. Anläggningen arbetar in om C-bandet och använderfrekvensen 5605 MHz. Sändarens pulseffekt är 250 kW.
    Strålskyddsmyndigheten kan kanske svara på dina frågor.

    Ha en trevlig helg!
    Hälsningar,