Angående solvinkeln på moln

Hej! Jag har en fråga angående solvinkeln och styrkan från solen på moln. Ungefär vilken solvinkel krävs det för att solen ska orka bryta igenom eller tunna ut molnen en vanlig dag, då dimmoln ofta ligger kvar hela dagen vintertid/senhöst? Tack på förhand!

Kommentarer

  • Hej! Det är mer komplext än bara solvinkeln. Lite kort om några komplicenarnde faktorer. Solstrålningen kan absorberas av de små dropparna som utgör molnen. Dessa kan då dunsta, men för att de inte ska återbildas krävs att ångan transporteras bort det vill säga vinden (i horisontell och vertikal ledd) har betydelse och den överliggande luftens ursprungliga luftfuktighet. Om den överliggande  luften kan transportera bort fukten effektivt beror också på dess temperaturskiktning. Det kan bli så att det börjar bra men att även det övre luftskiktet efterhand blir mättat och att molnupplösningen upphör. Den tid som solens värme är tillräcklig för att dunsta droppar behöver även vara tillräckligt lång för att hela molnskiktet ska hinna lösas upp. Sammanfattningsvis kan enkla tumregler inte alltid användas.