Android-widget uppdateras inte med aktuellt väder

Jag använder er app (v 3.0.7) på en LG Q6 med Android 8.1.0.  För att spara batteri brukar jag ha mobildata/WiFi avstängt då jag inte behöver nätverksåtkomst, men har då problem med att widgeten inte visar uppdaterad väderinformation när jag slår på mobildata/WiFI igen.  Om jag klickar på widgeten kommer jag till appen, och den visar uppdaterad väderinformation, men då jag går tillbaka till hemskärmen visar widgeten fortfarande den gamla väderinformationen (typiskt flera timmar gammal).  Några gånger har jag sett att widgeten uppdaterar informationen genast efter att jag ändrat dess storlek, men jag är inte säker på att det alltid fungerar (när informationen väl är uppdaterad tar det ju en timme innan jag kan testa igen).  Jag har prova med att lägga in ett undantag för SMHI-appen då det gäller Androids normala batterisparfunktion, men det verkar inte göra någon skillnad.

Kommentarer

  • Hej Rickard, tack för din inrapportering.
    Vi har fått in ganska många liknande meddelanden, så vi har insett att det påverkar de flesta, om inte alla Android-användare som använder widgeten.

    Vi beklagar verkligen att widgeten inte fungerar så bra just nu. Jag fick veta i morse att det är inplanerat att lösa denna bugg, jag återkommer när det finns en uppdatering.

    Vi kommer eventuellt att släppa en BETA-version via Google Play, vi skulle vara väldigt tacksamma om du ville vara en av dom som testar denna, då du faktiskt använder våran widget.

    Önskar dig en fortsatt skön måndag.
  • Hej igen Rickard,
    Vi har stött på problem i felsökandet av widgeten, det verkar vara beroende på vilken launcher man använder i sin telefon, Nova är en av dom vi har identifierat. Vilken launcher använder du?
  • Jag har provat både med Nova som launcher, och LG:s standard-launcher (som kallas "Hem") och ser samma beteende.  Som jag förstått det, är LG:s standard-launcher samma som den som telefontillverkarna får från Google med Android 8.1-källkoden (men de kan förstås ha gjort mindre ändringar).

    Jag kan tillägga att widgeten faktiskt uppdaterar väderinformationen om man väntar tillräckligt länge efter att ha slagit på nätverksåtkomst.  Exakt hur länge man behöver vänta vet jag inte, men då jag haft nätverk i flera timmar har jag sett att widgeten har varit uppdaterad, medan ett snabbt test alldeles nyss visade att 20 minuter inte är tillräckligt.
  • Hej Rickard,
    Det problem vi har med widgeten finns beskrivet på https://developer.android.com/about/versions/oreo/background. Det går inte längre att lyssna på när skärmen startas upp av användaren.
    Vi jobbar vidare med att försöka återskapa felet på en av våra test-telefoner, gör vi det kanske vi kan hitta en lösning.