Aktuell koldioxidhalt i atmosfären?

Hejsan,
Var någonstans kan jag hitta den aktuella koldioxidhalten i atmosfären (uttryckt i ppm)? Vad är anledningen till att den inte exponeras ut i väderprognoserna vid nyhetssändningarna eller i era mobil appar?

Bästa hälsningar
Micael Kling - Norrköping

Kommentarer

  • Hej Micael,
    En pålitlig källa för CO2 mätning i atmosfären är NOAA:s station i Mauna Loa (Hawai), som även har världens längsta direkta mätserien. Du hittar den på följande sida: <https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/>; senaste granskat värde är 410 ppm (08/2019).

    Jag ska föra vidare din önska att aktuella CO2 koncentrationen visas på SMHI:s informationssidor.
    Med vänliga hälsningar, Christophe

  • Hej Micael,
    Tack för din fråga och din intressanta idé. Information om koldioxidhalten i atmosfären finns bland annat på
    https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/. Gällande frågan att visa den typen av information i våra app så är det i klimathänseende en intressant parameter. Vi tar med oss ditt förslag in i kommande utvecklingsarbete.
    Sverker Klimatolog
  • Varför visar man bara nivåerna vid Mauna?
    Är det för att det är vid världens största koldioxidkälla?

    Finns det inga svenska resultat att följa?
  • Att man ofta väljer Mauna Loa beror på att det är den längsta sammanhängande mätserien av koldioxidhalt. Dessutom kan det vara så att man lätt hittar deras information på nätet.
    Ett par svenska mätstationer hittar du genom det internationella ICOS-projektet
    https://www.icos-cp.eu/data-products/ATM_NRT_CO2_CH4

    Sverker Klimatolog