101 % fuktighet

Se idag att ni i er prognos för HOV Båstad under en timme redovisar en luftfuktighet på 101%. Kan den relativa fuktigheten vara mer än 100%. Hur skall jag läsa detta, är det våtare än vått?
olle corfitsson hov båstad

Kommentarer

  • Hej Olle,
    Tack för att du hör av dig till oss om detta!

    Rent fysikaliskt förekommer det faktiskt situationer då atmosfären är övermättad, vilket kan leda till att man har en luftfuktighet på mer än 100%, som i sin tur leder till utfällning.

    I normalfallet, och för att förebygga missförstånd, kommer vi nu att åtgärda "felet" du upptäckt, så att vi i fortsättningen inte presenterar högre värden än 100% luftfuktighet.

    Här kan du läsa mer om Luftfuktighet i vår Kunskapsbank.

    Önskar dig en fortsatt bra dag!