Vad gör man om det är varmt i lägenheten sommartid?

Hur kan jag göra när inomhustemperaturen klättrar över 35°C och persienner, gardiner och vädring nattetid inte hjälper?

Kommentarer

  • Hej!

    Tack för din fråga.

    Vi förstår din oro för en extrem värmebölja. Värmen är otroligt påfrestande för oss alla och på många sätt svårt att värja sig mot.

    Som bostadsbolag har Roslagsbostäder ett ansvar att inomhustemperaturen, vid normala sommartemperaturer, uppfyller Folkhälsomyndighetens allmänna råd om inomhustemperaturer (det bör ej överstiga 26 grader och vid tillfälliga toppar upp till 28 grader). Men vid extremväder, tex värmeböljor, är Folkhälsomyndighetens allmänna råd om temperaturer inte tillämpliga på samma sätt som annars. Läs gärna hur förvaltningsexperten Mikael Johansson från Fastighetsägarna beskriver hur man på bästa sätt kan förbereda sig om det skulle bli en värmebölja igen.

    Tips mot värmen:
    • Dra ner persienner och gardiner på dagtid.
    • Vädra endast på kvällar och nätter. Om det går, öppna fönster så det blir korsdrag.
    • Stäng av värmekällor som datorer och TV och andra elektriska hushållsapparater.
    • Använd en fläkt för att få luften att cirkulera.
    • Köp en luftkylare eller portabel luftkonditionering

    Ha en fin dag!

    Med vänlig hälsning,
    Mikaela Uthyrare