Varför ska man inte äta för mycket av Linfrön?

Jag undrar varför man inte ska äta för mycket, utan bara en viss mängd linfrön/per dag? Är det farligt att äta för mycket linfrön, och vad händer då?
Pia Konsumentkontakt

Kommentarer

  • Bra fråga du kommer med där, mycket riktigt finns det rekommendationer.

    Linfrö innehåller naturligt vätecyanid (blåsyra), som kan vara giftigt om intaget av linfrö är för stort. Cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader. Livsmedelsverket rekommenderar därför en maxdos av linfrö samt krossat linfrö till 1-2 msk om dagen, och detta är baserat inom en ram som inte medför några risker.

    Risk för förgiftning kan uppstå vid intag av ca 10 msk linfrö per dag. Hela linfrön ger upphov till mindre mängd cyanid än krossat linfrö, därför rekommenderar vi att man främst använder krossade linfrö till bakning eftersom värme inaktiverar växtgiftet.

    Mer information finns på Livsmedelsverkets hemsida: ​SLV -Linfrön​​​

    Vänligen,

    Pia Konsumentkontakt