Varför är ert nyponskalsmjöl inte glutenfritt?

Varför är ert nyponskalsmjöl inte (märkt som ??) glutenfritt?
Pia Konsumentkontakt

Kommentarer

  • Eventuell förekomst av gluten är dock, och har alltid varit, mycket låg.

    Anledningen till att det kan finnas spår av gluten i nyponskalsmjölet är för att nyponskalen mals till mjöl i en kvarn som även hanterar spannmål. Vid rengöring av kvarnar används generellt sätt inte vatten, då det skulle öka risken för mögel på grund av fukt. Därav denna märkning på förpackningen med Nyponskalmjöl.

    Vänligen,
    Pia Konsumentkontakt