Tillagning havrekärnor

Om jag vill koka era havrekärnor t.ex. till en sallad, hur går jag tillväga?
-Blötläggning?
-Ungefärlig koktid?
Stefan

Kommentarer

  • Hej Stefan!

    Jag skulle inte rekommendera att koka havrekärnor till en sallad.
    Däremot funkar helt bovete, otroligt bra i en sallad.

    1 dl Helt Bovete
    1 msk vinäger
    2 st grovtärnade tomater
    50 g fetaost
    Några skivor röd lök
    En näve ruccola
    Salt, peppar och olivolja.

    1.Skölj bovetet i först hett och sedan kallt vatten. Blanda vinäger i 3 dl vatten. Koka upp och tillsätt det hela bovetet. Koka ca 10 minuter, rör runt och ställ av från plattan.
    Lägg grovhackade tomater, fetaost, rödlök och ruccola i en bunke, salta, peppra och droppa över lite olivolja och vinäger. Lägg upp och strö över bovetet. Klart!
    Linda