Heter det solrosfrön eller solroskärnor, vad är skillnaden?

Det står solroskärnor på era påsar. Är det korrekt?
Ska det inte stå solrosfrön, det kommer ju från Solros blomman och då heter det solrosfrön!
Christina

Kommentarer

  • Hej Christina
    Trevligt att du hör av dig till oss via vårt forum med en bra fråga!

    Ja, solrosfrön kommer från solrosblomman.
    När man tar bort husket/skalet så heter det solroskärnor. Det är vad vi har gjort och då är det rätt att skriva solroskärnor. Det ser du även på många andra fabrikat.

    Ha en fin fredag!

    Pia Konsumentkontakt