Rismjöl och arsenik

Hej Jag kan inte se någon fråga kring arsenik i forumet. Jag undrar hur det ligger till med arseniknivåer i ert rismjöl och hur ni kontrollerar halterna? Viktig fråga då det används som ersättning för vetemjöl vilket innebär att mängde inte är ringa.
Mvh
Mia

Kommentarer

  • Hej Mia,

    tack för din fråga.
    Vi analyserar arsenik i ingående råvara utifrån riskbedömning och enligt EU lagstiftning, där samtliga resultat ligger väl under angivet gränsvärde.
    EU: lagliga maxgränser (EU 1881/2006) för de olika tungmetallerna är inskrivna i specifikationerna som vi signerar tillsammans med våra leverantörer, för samtliga våra råmaterial.
    Därför analyserar vi bara tungmetaller som stickprov för att se att de ligger under maxgränserna.
    Om något skulle vara för högt kontaktar vi leverantören och returnerar.

    hoppas att detta ger svar på dina fråga 🙂
    Linda