Recept glutenfria pepparkakor och parmesankex?

Vart har de glutenfria recepten för pepparkakor och parmesankex tagit vägen?

sylvia

Kommentarer

  • Hej Sylvia,

    När vi gjorde om vår hemsida så gick vi även igenom alla recept och alla våra recept är inte inlagda på den nya sidan än. Tyvärr så har vi inte längre kvar receptet för Parmesankex.
    Men här kommer receptet på Pepparkakor:

    Tid 60 minuter
    Portioner: ca 40-60 kakor
    1,5 dl Risenta rårörsocker
    0,5 dl ljus sirap
    75 g smör
    2 tsk ingefära
    1 msk kanel
    2 tsk kardemumma
    2 tsk kryddnejlika
    Alt. 1 påse Santa Maria Pepparkakskryddor
    1 krm salt
    1 tsk bikarbonat
    1 ½ tsk Risenta psylliumfiber
    2,5 dl Risenta havremjöl
    1 dl Risenta bovetemjöl
    1 dl Risenta mandelmjöl
    1 ägg
    Rismjöl till utbakning
    1. Tillsätt rårörsocker, sirap, smör och kryddor i en kastrull och koka upp på medelvärme, ställ åt sidan och låt svalna.
    2. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, tillsätt ljumma sockerblandningen i den torra blandningen och blanda väl, gärna med maskin.
    3. Tillsätt därefter ägget och blanda ytterligare.
    4. Plasta in degen, platta till den lite och låt den vila i kylskåp i minst 30 minuter, gärna över natten.
    5. Kavla ut, tunt (ca 2–3 mm tjockt) på en lätt mjölad yta (använd rismjöl) ta ut kakor med mått.
    6. Lägg dem på smord plåt eller på bakplåtspapper.
    7. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175°C, 6–8 min.
    8. Låt kakorna svalna på plåten.
    Tips! är degen fortfarande kletig får du tillsätta ytterligare bovetemjöl
    Linda