Har ni höga halter arsenik i ert råris?

Hej!
Enligt livsmedelsverket innehåller råris höga halter arsenik, högre än vitt ris, och avråder från det, hur är det med erat råris?
Edgren Mireille

Kommentarer

  • Hej Mireille!

    I specifikationen för vårt råris är mängden arsenik aldrig högre än 0,2mg/kg. Enligt en studie som SLV publicerat står fullkornsris och råris för de näst högst halterna med ett medelvärde på 0,17 mg/kg

    I vårt ris är alltså maxhalten 0,2 mg/kg vilket inkluderar en säkerhetsmarginal och säsongsvariation.

    Hoppas detta svarade på dina funderingar!

    Trevlig helg!
    Josefin
  • Från vilket land kommer avorio ris?
    Peter Andersson
  • Hej Peter,

    Vårat Avorio ris kommer från Italien🙂

    Ha en fin fredag!

    Vänligen,
    Moa
  • Betyder detta att avorioriset även ODLAS i Italien?
    Lena
  • Hej Lena

    Ja vårat Avorioris är även odlat i Italien.

    Vänligen,
    Jenny