Innehåll av kadmium i Pumpafrön?

Hej
Jag undrar om det finns höga halter av kadmium i pumpafrön, så som det är i solrosfrön? Kan man inte importera pumpafrön från andra mer pålitliga länder än Kina?
Eva

Kommentarer

  • Hej Eva
    Trevligt att du har hittat vårt forum för frågor och svar. Vi ber om ursäkt att du har fått vänta något på vårt svar.
    Det stämmer att våra pupmafrön kommer från Kina. Dock finns det väldigt många och duktiga odlare och producenter i Kina. Vår kvalitetsavdelningen, tillsammans med våra inköpare, lägger ner stort arbete med att finna kvalitetsgodkända leverantörer. Enligt våra kolleger på kvalitetsavdelningen ligger analysvärderna på kadmium 0,01 mg/kg pumpakärnor.

    Information:
    Det inte finns något gränsvärde i lagstiftningen för halter av Kadmium, det finns naturligt i jorden och i och med att det kan adderas via luftföroreningar och olika slags gödsel så väljer vi våra leverantörer och producenter med så stor omsorg som vi kan. I diskussionen skall även dagligt intag beaktas, därför finns
    det ej gränsvärden i lagstiftningen såsom det finns för ex. spannmål. För
    spannmål ligger gränsvärdena mellan 0,10-0,20 mg/kg medan jämfört med medelvärdet på våra tester av pumpa kärnor är 0,01 mg/kg.

    Vi hoppas på din förståelse till helheten och att du har fått svar på din fråga.
    Vänligen,
    Pia Konsumentkontakt