Psyllium – vilken art?

Det står inte utskrivet på förpackningarna vilka arter era loppfrön och loppfröskal (psylliumhusk) kommer ifrån. Plantago psyllium används visst inte som vetenskapligt artnamn längre så jag undrar vilka arter som göms under namnet psyllium och varför det inte anges på förpackningarna.
Gröna Lisa

Kommentarer

  • hej Gröna Lisa,

    Tack för ditt inlägg och fråga.

    Det botaniska namnet på våra psylliumfrön är Plantago Ovata.

    vänligen
    Linda
  • Tack för svaret, Linda. Förlåt en följdfråga: Är det samma art oavsett om fröna är mörka eller ljusa?
    Gröna Lisa
  • Hej Gröna Lisa,

    Har kollat med vår inköpare igen och våra mörka psylliumfrön är av sorten Plantago Ovata.

    vänligen
    Linda