Nyponskalsmjölet har grövre konsistens?

Hej!
Er produkt nyponskalsmjöl har förändrats, den består inte längre av mjöl utan av en grynliknande produkt. Varför har detta skett?
Kommer ni att återgå till ursprunget? Martin Linden Enskede

Martin Linden

Kommentarer

  • Hej Martin,

    Tack för ditt inlägg!

    Det stämmer att Nyponskalsmjölet nu har en lite grövre konsistens.

    Vi hade ett väldigt fint mjöl men detta ledde tyvärr till stora arbetsmiljöproblem i produktionen då det var för fint och dammade mycket. För att rätta till problemet begärde vi en ändring av granulations storleken på de malda nyponskalen hos leverantören, vilket nu har gjort att vi kan producera råvaran igen.

    Skulle det visa sig framöver att majoriteten dock föredrar det finare mjölet får vi se över om det går att hitta en annan lösning.

    Vänligen
    Nina
  • Tack för snabbt svar!
    Dock, kan man producera fint vetemjöl så bör det gå att få fram nyponskalsmjöl med fin granulationsgrad med bibehållen god arbetsmiljö.
    Med vänliga hälsningar,
    Martin Linden

  • Hej igen Martin,

    Man kanske kan tro: ”mjöl som mjöl” men så är det inte. Råvarorna vi maler ner är alla olika enligt naturens under, på gott och på ont. Skillnaden mellan nyponskal och vetekärnor är ungefär som skillnaden mellan kanelstång och kardemummakärnor. När man malen har de så olika egenskaper som ställer till det för vår produktion. Och nyponskalsmjöl dammar mer än någon annan råvara vi packar. Men vi jobbar på en lösning som gör att vi kan erbjuda en mer finmald produkt.

    Vänligen
    Nina
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.