Jag vill baka med Mandelmjöl

Hej Risenta,

Jag tänkte använda mandelmjöl när jag bakar eftersom jag hört att det finns nyttiga fetter i det. Hur mycket mandelmjöl kan jag använda? Kan man baka med bara mandelmjöl istället för vetemjöl, eller går det bra att blanda för att få de nyttiga fetterna?
Karin

Kommentarer

  • Hej,
    Trevligt att du är nyfiken på att använda mandelmjöl vid bakning!

    Mandelmjöl går sällan att använda som enda "mjölet" eftersom det är väldigt grovmalet och är en fet produkt, d.v.s. det kan inte hålla vatten och bilda samman en smet/deg. Man kan oftast dock ersätta ¼ av mjölet i ett recept med mandelmjöl för att få smak och addera nyttiga fetter till bakverket.

    Lycka till med bakningen!
    Olivia Petersson
  • Hur byter jag ut vetemjöl mot majsmjöl i recept  ?
    Hälsningar Barbro
    Barbro Hägg Jonsteg
  • Hej Barbro!
    I åtanke att man inte får exakt den effekt som med vetemjöl, skulle jag rekommendera att du ersätter vetemjölet med hälften Majsmjöl och hälften Bovetemjöl för att balansera upp sötman.
    Robyn