Mandelmjöl hållbarhet

Hej! Hur länge håller sig mandelmjöl i rumstemperatur när förpackningen är öppnad? Hela nötter och frön håller ju 2-3 månader i rumstemperatur, annars kan de börja härskna och mögla. Jag tänker att nötmjöl som är ännu mer exponerat bör hålla kortare tid i rumstemperatur. Eller? Det står dock ej på förpackningen att öppnad vara ska förvaras i kyl eller frys, vad gäller? Mitt mandelmjöl har stått öppet i skafferiet sen mars, går det fortfarande att bruka? Tack på förhand! -Amy
Amy Lee

Kommentarer

  • Hej Amy,

    Vi garanterar att produkten är bra fram till bäst före-datumet. Ofta kan man äta
    produkten även efter bäst före-datumet har passerat. Vi brukar vi rekommendera att man följer Livsmedelsverkets råd:
    Luktar/smakar/ser maten ut som vanligt?

    Man märker ganska snabbt på doften om en produkt har härsknat, och oftast smakar det oätligt. Tänk på att näringsvärdena kan vara sämre än det som är angivet på förpackningen.

    Det är alltid upp till dig om du vill använda en produkt som har passerat bäst före-datum, men om det är en torrvara som inte luktar eller smakar illa ska det vara helt ofarligt att fortsätta äta av den.

    Vänligen,
    Louise
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.