Kikärtsmjöl

Hej! Jag undrar hur mycket lektiner det finns i ert kikärtsmjöl? Blötlägger och torkar ni kikärtorna innan ni mal dem?
Lisa Henningsson

Kommentarer

  • Hej Lisa!

    Vi värmebehandlar inte våra kikärtor som ska bli till mjöl då detta är en produkt som skall användas vid matlagning/bakning och hettas upp i denna process. Eventuella lektiner kommer därför att elimineras när du tillagar mjölet.

    Hoppas det känns bra för dig!

    Vänligen,
    Louise
  • Hej! Jag skall göra gröt på Risenta bovetekross och undrar om den först skall blötläggas och silas med hett vatten, ser ingen notering på påsen.Då bovete är känsligt för gifter kan jag  inte se att boveten är eko. Vänligen Ingrid
    Ingrid Eklund
  • Hej Ingrid

    Vårt bovetekross behöver inte sköljas eller upphettas innan man äter dem. De går att äta naturella.
    Det ska gå bra att lägga krosset i blöt under natten och sen koka gröt på detta på morgonen efter. De är ju lite hårdare än haveregryn men hinner bli mjuka över natten. Vårt Bovete är inte en ekologisk produkt, men inga medel får användas som inte är godkända även inom EU att använda vid odling. Vårt bovete kommer från USA.
    Linda