Innehåller müsli mandel och hasselnöt gluten?

Enligt er hemsida innehåller müsli mandel och hasselnöt havrefiber. Enligt coops hemsida innehåller den vetefiber. Jag undrar vilket som stämmer och om muslin innehåller gluten, har förstått det som att inte all vetefiber innehåller gluten
Åsa

Kommentarer

  • Hej Åsa,

    Vår müsli med hasselnöt & mandel är inte glutenfri, den kan innehålla spår av gluten. På innehållsförteckningen står det :Solroskärnor, boveteflakes (majs, bovete, havrefiber, havssalt), mandel 13%, pumpakärnor, rostade hasselnötter 5%, gojibär 5%, cornflakes (majs, salt), quinoapuffar.

    Var Coop har fått vetefiber från kan jag inte säga, men vi tackar dig för din uppmärksamhet och kommer att kontakta Coop angående detta.

    Söker du en glutenfri müsli är vår Russin & fikon müsli glutenfri.

    Vänligen
    Linda
  • Kan det finnas nötter eller mandel ibland era pumpa kärnor?
    Ingegerd Ek
  • Hej Ingegerd

    när det kommer till våra müsliblandningar så kan dessa innehålla spår av nötter, vilket står på förpackningen.
    När det kommer till vår produkt pumpakärnor så ska dessa vara nötfria. Vi skriver alltid ut i de tillfällen det kan finnas risk för spår av allergener, om de t ex förekommer i samma fabrik eller hanteras av samma maskin. Då hittar du märkningen "kan innehålla spår av nötter" på förpackningen. För att vara säker, kontrollera alltid på aktuell förpackning då risker kan förändras vid eventuellt byte av leverantör eller produktionsmetod. Denna information står då alltid direkt efter innehållsdeklarationen.

    Linda