Innehåller era vallmofrön opium?

Hej!

Jag fick höra att era vallmofrön innehåller opium. När jag fick höra detta blev jag ju såklart lite orolig eftersom att jag inte brukar tvätta mina vallmofrön.

Så min fråga är om detta var en lögn eller om de verkligen innehåller opium?

Mvh Hugo Svensson
Hugo Svensson

Kommentarer

  • Hej Hugo
    Ja, vallmofrön innehåller naturligt opium, vissa sorter mer och vissa sorter mindre.
    Den sorten som vi säljer har mindre av detta ämne, då det är tänkt att användas inom bak -och matlagning.
    Vi följer det regelverk som finns och där är gränsen för vallmo <50 mg/kg av de giftiga alkaloiderna.

    Man kan äta vallmofrö i "normala" mängder, det vill säga som en ingrediens eller krydda. Det finns inte vetenskapligt underlag för att ge råd om konsumtion i större mängder.

    vänligen
    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.