Hur länge kan jag ha frysta bönor, kikärtor och linser i frysen?

Vi tipsar på vår hemsida och på våra förpackningar om att man kan frysa in kokta bönor, linser och kikärter. Men hur länge kan man ha dem i frysen?

Joels tips är att inte förvara dem i frysen längre än 2-4 månader på grund att frysen har en uttorkande effekt på dessa råvaror.
När det kommer till upptining så ska man inte stressa den utan låt det tina i rumstemperatur eller i kylen.

Linda

Kommentarer

  • Ska bönorna frysas in med eller utan kokvattnet?/ undrar Gunilla
    Gunilla
  • Hej Gunilla,

    Tack för ditt inlägg!

    Bönorna kan frysas in som de är, när du hällt av kokvattnet. Man kan också styckfrysa bönorna genom att lägga ut dem på en bricka i frysen. Efter ett dygn kan man sen överföra de frysta bönorna till en fryspåse, för att lättare tina rätt mängd.

    Lycka till!
    Louise
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.