Gröt på havrekärnor

Har köpt havrekärnor.  Står att man kan koka en matig gröt på förpackningen men ingenting om hur många delar havre kärnor/ vatten. Hur länge bör de koka? Vid bakning, ska de kokas innan och hur länge? Ska blötläggas, hur länge? Till vad ska de blötläggas? Tilll ska de alltid blötläggas till allt man använder dem till? Har försökt att hittat information om detta men hittar endast att de är goda att rosta i ugn. Vill gärna få mer info. Mvh Elisabeth
Elisabeth Svensson

Kommentarer

  • Hej Elisabeth

    Vi har testat att koka dessa som bas i gröt och fick fram följande:
    Gröt 1 portion:
    1 dl havrekärnor
    2,5 dl vatten
    Nypa salt

    Anvisning: Blanda ihop allt i en kastrull. Koka i 18-20 minuter på medel låg värme med omrörning.

    Går alldeles utmärkt att använda som kolhydratkälla istället för exempelvis potatis, bulgur, couscous och ris till protein i måltid.
    Vid bakning så följ anvisning ovan för gröt.
    Om man har en känslig mage så rekommenderar vi att blötlägga havrekärnorna i minst 8 timmar innan de tillagas. 💛
    Linda