Havre

Vad är det för skillnad på havregryn, havrekärnor och havrekli?

Ingvar Ålander

Kommentarer

  • Hej Ingvar,
    Välkommen till vårt forum!

    Som du märkt kan man äta god havre på många olika sätt.
    • Havrekärnor är själva kärnan av havret (havrekornet), skalad. Denna är knaprig och god (och inte platt som ett gryn).
    • Havregryn görs av själva havrekornet, kornen hettas upp och valsas sedan till flingor. Har en mjukare konsistens än havrekärnan.
    • Havrekli är skalet från havrekornet som malts. Havrekli är rikt på protein och fibrer.
    Du kan välja produkter beroende på vad du ska tillaga och vilken konsistens du föredrar!

    Vänligen,
    Louise