Gluten i mandelmjöl?

Hej! Innehåller något av era mandelmjöl gluten? Ser att det finns en förpackning där man skriver glutenfri på utsidan. Vad skiljer detta från den utan tilläggsröst?
Mvh
Moder till Glutenintolerant
Helena Falck

Kommentarer

  • Hej Helena,

    Tack för din fråga.

    Gällande text på förpackning där det står glutenfri på framsidan så har vi lagt till detta på den nya förpackningen. På den gamla finns Celiakiförbundets symbol men ingen ytterligare text om att den är glutenfri. Nu har vi förtydligat detta på våra nya förpackningar.

    Vi förstår ert önskemål om produkter helt fria från gluten. Vi kan dock inte i dagsläget garantera 0 mg gluten eftersom resultaten från laboratoriet endast kan visa en lägsta gräns om ”mindre än 7 ppm”.
    Vi följer EU-lagstiftningen för glutenfritt på mindre än 20 ppm och Celiakiförbundets rekommendationer. De produkter vi har certifierat med Celiakiförbundets ”Det överkorsade axet” analyserar vi alltid för gluten, men som nämnt, med en lägsta detektionsgräns om <7 ppm.

    Hoppas att du fick svar på din fråga, hör gärna av dig igen om du undrar något mer 😊
    Linda