Gluten

Är era sesamfrön glutenfria? Sesamfrön är ju naturligt glutenfria men jag blir osäker för ni skriver ju glutenfri på bovete som också är naturligt glutenfritt.
Mia Folke

Kommentarer

  • hej Mia,

    Om en produkt innehåller, innehåller spår av eller kan innehålla spår av gluten måste denna information finnas med under innehållsförpackningen för en produkt.
    En del av våra produkter är helt glutenfri och får därmed bära Celiakiförbundets symbol (det överkorsade axet). Produkten testas regelbundet, dock kan vi i dagsläget inte garantera 0 mg gluten eftersom resultaten från laboratoriet endast kan visa en lägsta gräns om 7 milligram gluten per kilo.
    Vi följer EU-lagstiftningen för glutenfritt på mindre än 20 mg gluten/kg och Celiakiförbundets rekommendationer. De produkter vi har certifierat med Celiakiförbundets "det Överkorsade axet" analyserar vi alltid för gluten, men som nämnt, med en lägsta detektionsgräns om <7 ppm.

    Även om en produkt är naturligt glutenfri kan vi inte till hundra procent garantera 0 mg gluten. Detta då råvarorna kan ha blivit kontaminerade redan vid odling. Ser vi att det kan finnas en risk att det blivit kontaminerat med gluten står detta alltid under innehållsförteckningen för produkten.
    Står det ingenting på produktens innehållsförteckning gällande gluten så bör det inte finnas gluten, men vi kan som sagt inte garantera helt glutenfritt då produkten inte genomfört alla tester.

    Hoppas detta svar kändes okej för dig! Vänligen,
    Linda