Finns fagopyrin i bovetemjöl?

Jag har lärt mig att helt och krossat bovete ska sköljas innan användning för att få bort ämnet fagopyrin. Hur är det med mjöl? Är det redan sköljt innan det mals, eller finns det någon risk att man får i sig fagopyrin från mjölet?
mia

Kommentarer

  • Hej Mia

    Tack för din fråga om Fagopyrin.
    Skölja bovete?
    Bovetets yttre skal (som tas bort i processen) innehåller ett naturligt ämne som heter fagopyrin och som främst ljushylta/rödlätta personer kan reagera på genom att få soleksem, ett tillstånd som går över när man slutar äta produkten.

    Eftersom vi inte kunnat hitta något fall av någon som drabbats av detta som följd av intag av torkat bovete (bara färskt där skalet är kvar) och inte heller SLV hade någon rekommendation för detta, har vi nu tagit bort denna rekommendation.

    Eftersom ämnet finns i de gröna bladet och i ytterskalet (inte i själva fröet, som är det som kvarstår efter skalning och som är det som man sedan mal till flingor), så är risken för att få i sig detta ämne väldigt liten. Därför har vi ingen rekommendation att skölja dessa.

    Vi har även stämt av detta med Livsmedelsverket, som aldrig har hört att någon drabbats av fototoxicitet, vilket man kan få av för högt intag av fagopyrin. Det är däremot något som kan drabba betesdjur som äter mycket färskt bovete om det beter på sådan mark där det växer bovete.

    vänligen
    Linda