Vad menas när det står "del" i recept istället för mått?

Hej!
Jag har här en påse med röda linser från Risenta. På påsen står det under tillagning: "Beräkna 1 del linser till 3 delar vatten." Hur mycket är "EN DEL"? Jag förstår inte vad ni menar här?
Är det inte bättre att ange i deciliter?
Tack på förhand!

Anonym

Kommentarer

  • Hej,

    När det står delar i ett recept är det för att det är en mer generell beskrivning/tillagningsinstruktion. Ett exempel kan vara 1-2-3 lagen som en lägger in ex sill eller lök i. Där det är 1 del ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten. I vårt fall innebär det att det är 1 del röda linser och 3 delar vatten. Det kan enkelt översättas till ex dl eller liter om en så vill. Så ex 1 dl linser och 3 dl vatten eller om vi vill ha en större mängd så kan det ju multipliceras med ex två och då blir det ju 2 delar linser och 6 delar vatten. Vi har valt att skriva så för att det är en tillagningsinstruktion mer än ett recept. Därför är det inte viktigt hur många dl/msk/liter linser du tar utan relationen mellan vatten och linser är det som vi vill ska framgå.

    vänligen
    Linda
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.