Bovete, Kikärtor linser och bönor

Hej,
Jag brukar köpa era boveteflingor och koka gröt.
Om man köper helt eller krossat bovete så ska man blötlägga eller koka upp o byta vatten för att bli av med färgämnet fagopyrin som finns i skalet. Jag undrar om era flingor har kvar det ämnet.
Sedan undrar jag om kikärtorna, linserna och bönorna som ni har i era färdiga produkter som t.ex. pasta, kikärtsbullar m.fl. har blötlagts innan.
tacksam för svar
Angelica

Kommentarer

  • Hej Angelica.
    Beklagar att svaret har dröjt på dina frågor.
    Låt oss börja med bovetet.
    Bovetets yttre skal (som tas bort i processen) innehåller ett naturligt ämne som heter fagopyrin och som främst ljushylta/rödlätta personer kan reagera på genom att få soleksem, ett tillstånd som går över när man slutar äta produkten.
    Eftersom vi inte kunnat hitta något fall av någon som drabbats av detta som följd av intag av torkat bovete (bara färskt där skalet är kvar) och inte heller SLV hade någon rekommendation för detta, har vi nu tagit bort denna rekommendation.

    Sen till linser, bönor och kikärtor i våra färdiga produkter, om dessa blötläggs innan och svaret är nej.

    vänligen
    Linda