Varför placeras campingplatser med och utan el åtskiljt?

Hej,

Är nyfiken på varför campingplatser med och utan el inte kan placeras tillsammans så att man kan bo tillsammans med alla i klubben oavsett vilken typ av plats man väljer?

Med vänlig hälsning
Elisabeth

Kommentarer

  • Men blir det så???
    Vi fick uppgifter om att ni skulle blanda platser så nu har vi bokat el plats.
     men nu kommer alltså vi inte hamna bland våra övriga klubbkompisar. Hur löser vi det?
  • Hej!

    Gemenskap är det i särklass viktigaste för O-Ringen och vi vill inget hellre än att kunna placera alla som bokar camping från en viss klubb bredvid varandra oavsett el eller icke-el, men skälet till att detta tyvärr inte är möjligt är rent praktiskt då O-Ringens enorma camping utbreder sig över ett väldigt stort område och det är helt enkelt inte möjligt att dra el över hela området utan vi är begränsade till att lägga alla som valt el-plats till områden där vi har tillgång till el i hyfsad närhet.

    Hoppas ni förstår vår praktiska problematik i detta.

    Om ni önskar ändra er bokning för att hamna med era klubbmedlemmar är ni varmt välkomna att höra av er till vår bokningsservice så löser vi det!

    Vi önskar er varmt välkomna till O-Ringen Kolmården 2019 som kommer att bjuda på fantastisk terräng och ett härligt semesteräventyr!

    Mvh,
    Tomas
  • Men ge oss ett svar vad ni menar med åtskilda? Hur långt är det emellan? I våran klubb har 3 vagnar fått el å resten utan men vi vill ha gemenskapen och tittar på alternativ utanför oringen. Hur långt emellan är det?
  • Hej Anders,

    Förutsättningarna på Himmelstalund är sådana att vi, för att till fullo nyttja möjligheten till elplatser, behöver placera dessa nära elkällorna. Då får vi ut 700 platser och dessa kommer placeras inom de blåa områdena på kartan nedan (600 på norra sidan av Motala ström och 100 i närheten av O-Ringentorget vid Himmelstalundshallen). På övriga av bildens grönytor kommer platser utan el att placeras.

    Förutsättningen att el respektive icke el-platser kommer placeras åtskilda 2019 har kommunicerats via O-Ringens egna kanaler sedan sommaren 2018 och det är även de förutsättningar som gällt tidigare år på O-Ringen.

    Som du säkert läst på oringen.se så har vi gjort det som står i vår makt för att skapa fler elplatser 2019 utan att gå utanför rimliga gränser för ekologisk och ekonomisk hållbarhet. Efterfrågan på elplatser har ökat markant de senaste åren. Något som är lätt att glömma är att detta faktiskt är ett relativt nytt fenomen på O-Ringen. 2015 var första året och då fanns 200 platser, 2016 fanns ingen camping, 2017 var det 400 platser. Faktum är att vi 2019 har näst mest elplatser någonsin (efter 2018 som hade 1100 platser). Vid val av kommande års koncept (som beslutas fyra år innan genomförande) är den numera stora efterfrågan på elplatser en viktig parameter att ta hänsyn till och söka lösningar för. Det betyder att vi har en "fördröjning" på anpassning till efterfrågan av elplatser som innebär att vi i det koncept vi nu sätter för O-Ringen Smålandskusten 2022 till fullo kan anpassa utbudet till rådande efterfrågan (med reservation för att även den nuvarande efterfrågan kan ändras uppåt/nedåt på fyra år). Detta är således ingen quickfix att anpassa utbud till efterfrågan i denna fråga, men vi gör allt vi kan. Både arrangör och deltagare har ju samma mål: att få uppleva fantastiska upplagor av O-Ringen varje sommar!

    Med vänlig hälsning,
    Sofia

  • Tack att ni förtydligade.
  • Men varför kan inte ni tillgodo se allas behov när 50 + innan er fixat det. Vill ni tjäna mer pengar ?
  • Hej Jörgen,

    Utveckla gärna vad du menar med 50+ innan oss samt hur du tänker att vi skulle tjäna mer pengar, så kan jag bemöta dina tankar.

    Mvh Sofia
  • Hej.
    Hur många ampere finns vid varje ruta med el, och vilken typ av inkoppling behövs?
    MVH
  • Hej Jesper,

    4-6A för respektive ruta och max 25m kabel med ett schukouttag.

    Mvh Sofia
  • Finns det staket ner mot Motala ström? Tänker på småbarnsfamiljer. Ser också på kartan att det är nivåskillnader, är det mycket?(husbil)
  • Hej Lena,

    Ner mot Motala ström så täcks sluttningen av tät och ganska svårforcerad vegetation. Inget staket finns. Ingen campingruta ligger heller så nära att det bedöms som en särskild risk för småbarn förutsatt att föräldrar/vuxna har koll på dem.

    Det förekommer mindre nivåskillnader på vissa ställen men stora delar av Himmelstalundsfältet består också av fotbollsplaner som av naturliga skäl är helt platta. Om du skulle uppleva problem med din husbil får du kontakta campingvärdarna för dialog.

    Varmt välkommen till O-Ringen Kolmården 2019!

    Mvh Sofia
  • Hej!
    Var tömmer vi som har husbil vårt gråvatten?
    Vi vill gärna tömma ut det någonstans i samband med att vi lämnar oringencampingen tidigt på söndag morgon.
  • Hej Maria,

    Du kan tömma det på Circle K i Ingelsta

    Välkomna tillbaka nästa år!

    Vänliga hälsningar,
    Louise