Anmälningsstopp och rabatter

Vilka datum och rabattsatser gäller för O-Ringen Åre 2023?
Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice

Kommentarer

  • Det första anmälningsstoppet är 1 november (-20%), det andra 1 april (-10%). Sedan gäller ordinarie pris fram t.o.m 1 juni och efter det är det +30 % på din anmälan.
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Ingår busskort i startavgiften?
    Leonard Jansson
  • Hej!

    Vi har fått stora ökade kostnader på just transporter och tittar just nu på vilken lösning vi har på det. En av lösningarna är att ta ut en liten kostnad för bussen - vi har doc inte fattat beslut ännu men hoppas att ha ett besked i början på veckan.

    Mvh,
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Då slänger jag in en fråga till som jag inte hittat svar på. Kommer det gå bussar kontinuerligt in till C-ortstorget, sk matarbussar? Om jag bor i Tegefjäll så vill jag ju slippa ta bilen till c-ortstorget och även till satellitparkeringen i Duved 😀
    Anna
  • Hej Anna,

    vi kommer att gå ut med komplett information kring bussar och turer under den närmaste tiden. Det kommer att komma på hemsidan.

    Mvh,
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Är det beslutat om det blir några matarbussar mellan t.ex. Tegefjäll och Åre?
    Vi måste lämna besked till Skistar senast i morgon om vi accepterar deras erbjudande om boende i Tegefjäll och därför skulle vi behöva veta då det påverkar vårt beslut.

    Mvh/Lars
    Lar Björking
  • Hej
    Tyvärr går det inga bussar från Tegefjäll till etapper eller till O-Ringentorget. Däremot är det cykelavstånd till både Duved där bussarna går ifrån och till Åre by. Det är cirka 6,5 km in till Åre by och 3,5 km till satellitparkeringen i Duved där det går bussar till etapperna.

    Vi ses Till fjälls 2023 - Välkommen till O-Ringen Åre!

    Conny Gunnarsson Logistik
  • Jag har inte möjlighet att ta med cykel då jag tänkt åka tåg. Tycker det är ett mycket konstigt beslut att inte ha någon form av matarbussar eftersom Åre är långsmalt till formen och det är svårt att få plats för alla att bo så nära torget eller etaopbussarna som möjligt.
    Känns ju inte direkt hållbart att jag måste ta bilen hela vägen till Åre för att kunna ta mig till och från C-ortstorg och till och från etappbussar….
    Anna
  • Går det någon vanlig busstrafik man kan nyttja i Åredalen då? Kommer troligen inte ha någon bil med mig och det blir svårt att ha med cykel på tåget…
    Anna
  • Hej
    Det går ordinarie busstrafik i Åredalen men
    länstrafiken har inte publicerat tidtabellen som kommer att gälla under O-Ringen. De tidtabeller som gäller under vintern hittar du här: https://ltr.se/tidtabeller/lanstrafikens-tidtabeller/
    (sök på Åre).
    Conny Gunnarsson Logistik
  • Hur sent kan man anmäla sig till en klass på O-Ringen?  Var kan jag hitta en översikt på avgifterna?
    Marina Lågland
  • Hej

    Du kan anmäla dig till tävlingsklass till och med dagen innan första etappen. Du hittar exakta tider i bokningsvillkoren punk 9.3: https://bynordiq.se/bokningsvillkor-are/

    Avgifterna hittar du under respektive tävlingskategori.
    5-dagars: https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/5-dagars.html
    3-dagars: https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/3-dagars.html
    Etappstart: https://oringen.se/tillfallen/are-2023/tavling/etappstart.html
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Om jag väljer att anmäla mig till tävlingsklass dagen innan går det att göra via hemsidan på samma ställe som om jag anmäler mig idag? Hur hinner ni gå ut med starttider?
    Marina Lågland
  • Hej

    Det går utmärkt att anmäla sig till tävlingsklass dagen innan första etappen. Du tilldelas då automatiskt en vakant startplats. Inom någon minut efter anmälan ska du då kunna se dina starttider på https://resultat.oringen.se/. Vakanserna syns dock inte i startlistorna förrän de blivit kopplade till en deltagare.

    Tanken är att automatiken ska ge dig en starttid i samma startgrupp som din klubb, men om det är slut på starttider i den startgruppen så får du en starttid som skiljer från klubbkamraterna, men det är sällan det är ett problem.

    Namn, klubb, klass och starttider står också på din nummerlapp. Den skrivs ut när du kommer för att hämta den.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Om jag hellre vill ha en starttid med en löpare som springer i en annan tävlingsklass och en annan förening, är det möjligt vid sen anmälan?

    Marina Lågland
  • Hej

    Starttiderna grupperas per klubb, så om du är anmäld för samma klubb som en annan löpare så ska ni få starttider inom samma startgrupp. Varje startgrupp omfattar 75 minuter.

    Om du vill ha starttid i samma startgrupp som en annan förening behöver du beställa extratjänsten "lottning med annan klubb". Vi har inget sista datum för beställning av tjänsten, men om starttiderna i den önskade startgruppen är slut så kan vi tyvärr inte göra något åt saken.

    Om du väljer att lägga till extratjänsten till en befintlig anmälan så räknas det som ändring, vilket gör att en ändringsavgift tillkommer, så kom ihåg att beställa den när du anmäler dig.

    Tyvärr så fungerar inte alltid automatiken kring lottning med annan klubb, så dubbelkolla gärna att det blivit rätt i startlistorna innan du hämtar ut din nummerlapp. Om det blivit fel så fixar vi naturligtvis det utan kostnad bara du säger till.
    Magnus Johansson IT & Digitalisering
  • Vad har hänt med busspåstigningen i Åre. Ser ut som om den är flyttad. Varför..... Vi har ju bokat boende nära den som stod tidigare.
    Maria
  • Hej Maria,

    busspåstigningen är på samma ställe som den har varit hela tiden; vid Kyrklägdan i Åre by. Kan ha varit en punkt som flyttat på sig på kartan men platsen har varit den samma hela tiden dvs. vid Kyrklägdan.

    Mvh Anna
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Trodde busspåstigningen var vid Satellit parkeringen.
    Mvh Maria
    Maria
  • Nej, tyvärr, den är inne vid Kyrklägdan, den övre delen. Ett tips beroende på vilka du har med dig i bilen, är att släppa av folk och packning inne i Åre så behöver inte alla promenera och bära. Det kommer vara trångt där uppe vid Kyrklägdan så det smartaste stället är nog att svänga upp och packa ur vid kyrkan.
    Madeléne Wallentin
  • Hej,
    Om man vill ta en öppen klass kan man anmäla sig på plats då?
    Kan man ta en sk matarbuss till startområdet där man i så fall anmäler sig?
    Inom vilket tidsintervall kan man starta den öppna klassen?
    När måste man senast vara tillbaka då man tar öppen klass?

    Hälsn
    Dag
    Dag Isaksson
  • Hej!

    Du kan starta från 8.30 till 13.00 i de öppna klasserna. Bara att du går till deltgarsevice på arenan och anmäler dig så får du din nummerlapp direkt på plats och sedan är det bara att ge sig iväg. Målet stänger klockan 16.00.

    Det går bussar ut till våra etapper - lite beroende på var du bor så kan du ta direktbuss eller så får du parkera på en satellitparkering och sedan ta buss därifrån. Då behöver du köpa en dagbiljett till bussen i vår bokningsportal.

    Mvh,
    Anna Wennertorp Marknad, upplevelse & deltagarservice
  • Ok,
    Tack för svar.

    Ligger bokningsportalen på en webbadress som du kan ge mig länk till?

    Hälsn
    Dag
    Dag Isaksson
  • Du anmäler dig på Oringen.se och klickar på Anmälan.
    Madeléne Wallentin
  • Hej,
    Har köpt bussbiljett till etapp 4. Det står att bussbiljett hämtas ut vid uttag av nummerlapp.

    Hur ska man kunna göra det då man avser anmäla sig på plats för öppen klass och får nummerlappen efter att man tagit bussen?
    Dag Isaksson
  • Det går att hämta nummerlapp och bussbiljett på Deltagarservice i Åre eller på Molanda också. Om du inte hämtat bussbiljetten innan så går det också bra att visa bokningsbekräftelsen på bussen.
    Madeléne Wallentin
  • Angiven maxtid på 2,5 och 2 timmar i tävlingsklasserna gäller väl inte öppen klass, jag antar att bara man är i mål före kl 16:00 får man ta den tid man behöver?
    Dag Isaksson
  • Nej, maxtiden gäller faktiskt alla klasser. Det står om maxtid på sidan 98 i programbladet.
    Madeléne Wallentin