Får jag ha sambo eller inneboende?

Hej!

Jag har nyligen flyttat till en av era lägenheter, jag och min tjej har nu under ett tag pratat om att flytta ihop.Jag är en GSS/K soldat och min tjej pluggar i Västerås. Det vi undrar, främst jag, är om det är okej enligt avtalet att bli sambos?

M.v.h. Hampus

Kommentarer

  • Hej Hampus!

    Det är helt ok att både ha inneboende och sambo så länge du gör alla parter medvetna om att du sitter med ett tidsbegränsad avtal, där du har avsagt dig besittningsskydd, vilket i sin tur innebär att det inte finns några möjligheter till övertagande, andrahandsuthyrningar och byten. Vidare är du ansvarig för att se till att de följer ordningsreglerna.

    Om ovanstående följs ser vi inga hinder för er att bo ihop.

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad
  • Hej,

    Svarar nu på Hampus vägnar då han är på utbildning i en hel vecka och inte har möjligheten att använda mobilen. Såg en annan fråga här på er hemsida om delat boende då den andra GSS/K soldaten skulle behöva skriva på avstående av besittningsskydd, men eftersom Hampus då har avsagt sig besittningsskydd lär jag inte behöva skriva på det. Men däremot, finns det något jag som framtida sambo behöver skriva på?

    Med vänlig hälsning, Melinda
  • Hej Melinda,

    Det stämmer att sambo ska skriva på avståendet om man vid kontraktsteckning redan har en sambo man ämnar bo ihop med. I ert fall har Hampus redan tecknat avtal och flyttat in och du flyttar in i ett senare skede. Därför blir det Hampus som har ansvaret att upplysa dig om reglerna och du skriver inte på eftersom allt redan är påskrivet och klart. Det finns således inget du behöver skriva på.

    Med vänlig hälsning,

    Sepide Teamledare Bostad
  • Tack för svar,

    Då vet vi vad vi kommer behöva göra och slippa stressa. Har läst igenom alla ordningsregler och sånt då jag nu hjälper honom med att inreda lägenheten. Vi tänkte sätta upp gardiner under helgen som kommer och i pärmen stod det om att det var okej att byta golv men inget om att spika i väggar. Så jag antar det är okej att spika upp tavlor och gardiner utan att det blir allt för mycket slitage?

    Med vänlig hälsning, Melinda
  • Alla större renoveringar t.ex. golvbyte måste ske i samråd med oss och göras fackmannamässigt annars kan man bli ersättningsskyldig vid avflytt.

    Vad gäller din fråga om väggarna kan du läsa mer här i denna tråd: Får man sätta upp saker på väggarna?

    Med vänlig hälsning,
    Sepide Teamledare Bostad